Wednesday, October 19, 2011

Kekasih Diminati Orang Lain???


Ini isu yang boleh bikin hati jadi panas. Hehe. Rileks, setiap masalah ada jalan penyelesaiannya. Zaman sekarang ni, terdapat beberapa jenis manusia yang tidak kisah merampas hak orang lain. Mereka lebih pentingkan perasaan sendiri dan sanggup hidup bahagia atas penderitaan orang lain. Pernah tak kekasih korang diminati orang lain? Pernah tak si dia digoda orang lain? Apa yang korang lakukan? Marah marah pasangan? Mengamuk? Merajuk berhari hari? Sebenarnya apa yang korang lakukan itu salah! Korang hanya akan tambah masalah, bukan selesaikan masalah.


Jangan letak kesalahan pada pasangan korang kerana dia tak bersalah. Orang lain yang mengorat dia, kenapa dia yang korang marah? Hehe. Asalkan dia tidak melayan dan sama sama gatal sudah. Jika dia menghiraukan godaan itu, maknanya dia benar benar setia pada korang. Tetapi, masa ini lah yang korang perlu beri perhatian extra kepada kekasih korang. Apakah yang perlu korang lakukan bila ada orang lain mengganggu hubungan korang?

Jangan cari gaduh dengan pasangan

Ini sangat penting. Bila kita cari gaduh dengan pasangan, nanti keadaan akan jadi lebih teruk dan ini memberi peluang pada si pengacau untuk masuk line. Jangan buat pasangan tertekan dengan kemarahan korang kerana dia rasa dirinya tak bersalah. Jika pasangan korang tak melayan, kenapa korang nak marah kan? Bila anda mengamuk, pasangan korang akan mengganggap korang tak percaya padanya. Bukankah itu lebih teruk?
Jika dia melayan, tanyanya baik baik. Minta penjelasan tapi jangan sesekali mulakan pergaduhan. Mungkin kekasih korang hanya anggap pengacau itu sebagai kawan tanpa mengetahui maksud tersembunyi. Korang lah yang harus menjelaskan secara elok kenapa korang tak suka pasangan korang berkawan dengan pengacau itu.
Jika pengacau itu melampau dalam tindakan, bagi je warning dengan menggunakan ayat sopan tapi makan dalam. Barulah kena dengan rasanya kan?



Luangkan lebih banyak masa dengan pasangan

Tambahkah lah kemesraan di dalam hubungan korang. Ambil hatinya dan layan lah si dia elok elok. Luangkan lebih banyak masa dengan si dia dan jadilah masalah si pengacau dalam hubungan korang ni sebagai satu hikmah untuk cinta korang dan pasangan bertambah kuat. Mungkin selama ni korang banyak buat kesalahan dengan pasangan tanpa disedari. Muhasabah lah diri korang dengan terjadinya kejadian ini. Perbaiki kesilapan diri dan ubah perangai perangai buruk supaya korang dapat jadi yang terbaik untuk pasangan korang. Tak perlu paranoid, jika benar dia diciptakan untuk korang, buat lah macam mana pun, takkan ada satu manusia pun dapat halang.
Jangan gelabah

Bila terjadi macam ni, kadang kala korang tak dapat berfikir dengan waras. Rasa takut, risau, marah dan tak tentu semua jadi satu. Tindakan korang pun kadang kala jadi tak terkawal. Emosi terganggu dan ini akan memudaratkan hubungan korang dengan pasangan. Buatlah seperti biasa sahaja. Jangan tunjuk sangat korang takut. Simpan rasa risau itu dalam hati dan rancang tindakan dengan sebaiknya secara rasional. Minta bantuan rakan rakan yang boleh dipercayai untuk merangka apa yang perlu dilakukan selepas ini.
Jangan letakkan hubungan korang dalam keadaan bahaya. Jaga perasaan pasangan korang. Dia tak bersalah dalam hal ini jika dia tak melayan. Jadi kawal fikiran korang dengan matang dan jangan bertindak terburu buru. Berdoa pada Allah agar hubungan korang kekal selamanya dan jauh dari masalah besar.


Beri hadiah kepada pasangan

Ok, ini bukanlah tips memberi hadiah yang macam biasa korang bagi kepada pasangan tu. Tapi, cuba buat sesuatu dengan tangan korang sendiri. Contohnya, buat kad kecil yang comel comel atau berdesign romantik dan hantar kepadanya. Korang boleh buat apa apa sahaja kraftangan dan hantarkan kepadanya. Yang penting ia hasil tangan korang sendiri. Ramai yang tidak perasan sebenarnya, dengan memberi hadiah hadiah kecil sebegini akan mengeratkan lagi hubungan. Si dia akan merasa sangat terharu atas hadiah yang korang berikan.
Beri masa pada pasangan korang
Berilah masa padanya untuk berfikir. Ini bukan bermaksud member peluang kepada si pengacau itu untuk menggangu hubungan korang, tapi dengan memberi masa kepada kekasih untuk bertenang tanpa sebarang gangguan, si dia akan lebih respek kepada korang kerana menghormatinya dan cuba untuk memahaminya. Beri masa di sini bukanlah bermaksud member peluang kepada si dia untuk membuat pilihan sama ada memilih korang atau si pengacau itu, tetapi ia adalah untuk mengelakkan si dia berada di dalam keadaan tertekan. Jika benar si dia mencintai korang, dia akan menjelaskan kepada korang tentang cintanya dan berusaha untuk membuktikan yang cinta dia benar.
Si pengacau itu tidak akan dapat berbuat apa apa jika cinta korang dan pasangan teguh. Biasalah kalau bergaduh sikit, itu normal. Malah makin sweet jika lepas bergaduh tu korang jadi lebih mesra dengan pasangan.

Koranglah yang menentukan siapa dan apa akan jadi pada diri korang. Korang adalah apa yang korang fikirkan. Tiada masalah di dalam dunia ini yang tak dapat diselesaikan. Selesaikan masalah dengan rasional tanpa emosi yang berlebihan agar ia dapat diatasi dengan baik. InsyaAllah hubungan korang dan pasangan akan kekal selamanya.

No comments:

Powered By Blogger