Sunday, March 25, 2012

Suapan Kasih Sayang


Amir dan Aisyah berada di meja makan. Aisyah menghulurkan nasi kepada suaminya.
“Abang, jemputlah makan.”
Amir menyambut pinggan daripada isterinya dan diletakkan di hadapannya. Dia menadah tangan dan berdoa,
“Ya Allah, berkatilah rezeki yang engkau kurniakan kepada kami dan jauhkanlah kami daripada azab neraka.”
Aisyah mengaminkannya.“Amin, semoga Allah memakbulkan doa kita. Abang, biar sayang ambilkan lauk untuk abang. Resepi malam ini istimewa untuk abang, suami Aisyah yang tersayang.”

Aisyah meletakkan lauk ke dalam pinggan suaminya.
“Rasalah masakan sayang. Sayang minta maaf kalau ada yang terlebih atau terkurang di mana-mana.”

Amir tersenyum dan merenung nasi di hadapannya.
“Kenapa abang tidak makan? Abang tengok sahaja nasi itu.”
Amir hanya tersenyum dan merenung lagi nasi di hadapannya.
“Abang rasa masakan sayang tidak sedapkah?”

Amir tersenyum dan berkata kepada isterinya,
“Sayang, abang tiada selera mahu makan.”
Aisyah terkejut dan bertanya kepada suaminya,
“Abang tidak sihat?”
Amir masih lagi tersenyum dan berkata,
“Abang sihat, tetapi tiada selera untuk makan. Sebabnya, sayang tidak suapkan untuk abang.”
Aisyah tersenyum mendengar kata-kata suaminya.

“Patutlah abang tiada selera mahu makan. Mahu suapan kasih daripada isteri rupa-rupanya.”
Aisyah mengambil lada yang berwarna merah terang .
“Mari Aisyah suapkan untuk abang.”
Amir tergelak sambil memalingkan mukanya ke arah sisi. Aisyah turut sama tergelak.
“Sayang tidak kasihan kepada abang? Lada itu pedas.”

Aisyah masih lagi tergelak.
“Abang tahu? Kalau sayang yang suapkan, lada yang pedas pun jadi manis. Itulah ajaibnya suapan kasih seorang isteri. Abang cubalah, lada ini manis rasanya. Mari sayang suapkan sekali lagi. Abang jangan mengelak pula.”

Amir membalas celoteh isterinya.
“Sayang tahu? Ada lagi yang lebih manis daripada lada itu. Bahkan lebih manis daripada madu.”
Aisyah tertanya-tanya.
“Apakah benda itu, wahai suamiku sayang?”
Amir mengambil lada di tangan Aisyah dan meletakkannya semula ke atas meja.
“Isteri abanglah yang paling manis.”

Aisyah tersenyum.
“Pandai betul abang mengembirakan hati Aisyah. Kalau macam ini, hari-hari kita bercinta di meja makan pun Aisyah sanggup. Mari Aisyah suapkan nasi untuk abang.”

Amir memandang isterinya dan berkata,
“Aisyah tidak akan suapkan lada untuk abang, bukan?”
Aisyah tergelak, kemudian Aisyah menyuapkan nasi untuk suaminya. Selepas itu, Amir pula yang menyuapkan makanan untuk Aisyah. Mereka berbalas-balas suapan.

-ADAKAH KITA BEGITU ROMANTIK???

Saturday, March 24, 2012

sABAR LAH SAYANG i LUV u


Seorang penjahat telah melarikan diri dari penjara setelah dia dihukum penjara 20 tahun. Dalam pelarian, dia menemui sebuah rumah banglo dan berjaya masuk kedalam rumah itu untuk mencuri wang. Tetapi yang ditemui hanya sepasang pengantin baru yang sedang tidur di atas katil. Penjahat itu memerintahkan pengantin lelaki turun dari katil dan mengikatnya dikerusi.
Kemudian sambil mengikat tangan pengantin perempuan di kepala katil, penjahat itu telah mencium lehernya, lalu bergegas ke bilik mandi.

Sementara si penjahat berada di bilik mandi, suami telah berbisik kepada isterinya : “Istriku, orang ini penjahat yg kejam yg telah lari dari penjara. Lihat saja baju yg dipakai, dia mungkin sudah lama dipenjara dan belum pernah menyentuh wanita dalam waktu lama.Aku lihat bagaimana tadi dia mencium lehermu. Jika dia ingin mengadakan hubungan seks denganmu, jangan menolak, jangan mengeluh, lakukan sesuai dengan keinginannya. Berikan dia kepuasan yg maksima. Orang ini berbahaya, jika marah, dia boleh membunuh kita. Jadi bertahanlah sayang. I Love You…”

Sang istri menjawab, “Dia tidak mencium leherku. Tapi dia berbisik ke telingaku. Dia beritahu dia homo dan katanya abang seksi sekali dan dia bertanya dimana saya simpan body lotion ? Saya jawab di bilik mandi. Saya rasa dia ingin mengadakan hubungan seks dengan abang, ingat abang jangan menolak, jangan mengeluh, lakukan sesuai dengan keinginannya. Berikan dia kepuasan yg maksima. Dia tu berbahaya jika marah, Jadi bertahanlah sayang. I Love You too…”

TIADA KENA MENGENA DGN SAPA2 SEKADAR GURAUAN :))

Friday, March 23, 2012

Punca Gadis lari dari rumah



Tentu kita pernah dengar ada dikalangan “couple” yang sengal telah menggunakan panggilan yang paling cantik sebelum nikah! Dalam perbualan atau mesej mungkin begini.., “sayang buat apa tu?”.., “abang, kita jumpa kat warung yea malam ni”... "B u dah mkn ke teman baby mkn blh"...dan banyak lagilah gaya-gaya yang pernah aku dengar dan lihat daripada kawan-kawan.

Akibatnya dengan panggilan yang cantik.., bila sembang dalam handphone, lelaki rasa tergoda gara-gara perempuan bersuara manja. Mana-mana ada silap salah.., “tidak mengapa, ayang maafkan”. Yang lagi hebat, hantar mesej atau bergayut dengan suara yang mengairahkan tetapi ditopengkan dengan hujah “keagamaan”. Kononnya ingin mendidik pasangan sebelum nikah tetapi sebenarnya tersilap langkah!

Itulah apabila terasa nikmat dalam buat maksiat! Ditahap ini, mereka tidak akan merasa berdosa lagi bahkan jauh sekali untuk bertaubat! Ada sahaja jalan yang dihalalkan walaupun haram!

Semuanya berpunca dari titik-titik pertemuan yang berlandaskan nafsu syahwat. Lelaki atau perempuan yang belum ada pasangan.., mulalah gatal tangan meletakkan gambar dalam laman sosial (misalnya facebook) yangmana bagi lelaki itu gambar yang paling handsome sekali.., dan bagi perempuan plak dengan meletakkan gambar yang paling cantik, comel dan seksi!

Soal agama dan akhlak ditolak ketepi terlebih dahulu. Yang penting kehendak nafsu dituruti. Lepas puas hati tengok gambar yang ala-ala mengoda, lalu nafsu mengajak untuk berjumpa(dating). Diminta nombor handphone agar mudah berhubung, lalu berjumpalah untuk mengenali lebih dekat.

Semakin dekat, risiko untuk buat maksiat lagi tinggi! Tambah lagi kalau jumpa di tempat yang sunyi.., aku berani kata “confirm!” mesti tangan menjadi gatal nak berpegang tangan walaupun baru sahaja kenal!

Oh, syaitan sungguh kreatif!
Bisik syaitan..,“sekali je cuba.., lepas ni kalau tak cuba, bila lagi nak rasa”.

Apabila sampai saat lelaki bercakap dengan manis dan perempuan cakap dengan manja.., tangan mula dah rasa miang. Maka terjadilah “ulat bulu dah naik daun”.

Sekali dah cuba, terasa kenikmatan.., ingin buat lagi lain kali. Kalau dulu nak pegang tangan rasa malu tapi apabila “berdating” lagi.., pegang tangan dah jadi biasa. Disaat ini rasa bersalah tidak ada lagi kerana telah rasa biasa dengan dosa!

Seterusnya berlakulah percumbuan, meraba-raba, berpeluk dan akhirnya.., benih yang haram bertemu! Jika ditakdirkan mengandung, mulalah rasa gelisah! Jika tidak, terus melakukan dosa tanpa rasa bersalah!

Jika si lelaki tidak mahu bertanggungjawab apabila si perempuan mengandung.., maka si perempuan pergi report polis atas alasan kena rogol. Maka keluarlah muka depan surat khabar kosmo... “pelajar kolej dirogol”. Sengal! Padahal buat suka sama suka!

Jika “benih” yang disalurkan secara haram dibiarkan.., si prerempuan akan membuat dua pilihan. Gugurkan atau buangkan bayi apabila dilahirkan. Itu sahaja jalan penyelesaian bagi mereka yang buta mata hati! Sungguh jijik dan kotor berperangai begitu!

“satu kejahatan akan diiringi dengan kejahatan yang lain!”

Sudah melakukan persetubuhan yang haram.., dilakukan pula langkah seterusnya dengan membuang “anak haram”.


Wednesday, March 21, 2012

Perkara wanita perlu tahu tentang lelaki


jom kita bercakap pasal lelaki …agak-agak kaum hawa berminat tak nak tahu mengenai fakta ni erk?..mesti ada kan…mungkin fakta yang tah siapa yang reka ni dapat membantu kaum hawa untuk mengenali kaum lelaki ..mungkin tidak secara mendalam..tapi secara amnya..Yela,sebab bukan semua lelaki sama sifatnya..maksudnya setiap manusia ada perangai yang berbeza-beza..tapi ciri-ciri yang di senaraikan dekat bawah ni mungkin ciri-ciri yang umum bagi setiap lelaki..Cukuplah sekadar untuk kaum hawa memahami secara luaran seorang lelaki yang bersama mereka..ciri-ciri spesifik bagi seseorang lelaki itu mungkin kita dapat ketahui bila kita rapat dengannya…

Contohnya teman lelaki korang mesti korang tahu lebih mendalam kan perangai dorang macam mana..apa yang diorang suka atau tak suka..begitu juga suami atau ayah dan juga abang korang..pendek kata mereka yang bergelar lelaki lah..Jom kaum hawa buat check list sama ada korang dah tahu belum pasal perkara-perkara ni :


1. Jika anda bertanya lelaki: “Adakah anda cintakan saya?” selepas setahun perhubungan, mereka akan menjawab “Ya, saya cintakan awak”.Tetapi hakikatnya, mereka masih ada beberapa jawapan lain untuk soalan itu seperti A. “Ya, rasa-rasanyalah” B. “Mestikah saya berkata begitu supaya anda rasa senang hati?” C. “Bergantunglah apa maksud cinta pada pandangan awak” D. “Penting sangatkah?” dan E. “Siapa, saya?”

2. Anda tidak perlu meminta pendapat jujur mengenai diri anda dan anda tidak payah minta dia memberi pujian anda kekasihnya atau gadis paling menarik di dunia ini. Ini kerana apabila terlihat perempuan cantik di hadapannya, dia mungkin merenung hingga terbeliak biji mata.

3. Ada sesetengah lelaki tidak suka aturan hidupnya dirancang kerana baginya, biarlah takdir yang menentukan. Keadaan jadi lebih teruk jika pasangan cuba merancang segala tindakannya. Jika lelaki pilihan anda tidak gemar kehidupannya ditentukan, kaji dulu tabiatnya sebelum anda mengutarakan sebarang cadangan.

4. Lelaki tidak suka dipaksa atau diubah.

5. Lelaki yang gemar merokok pasti mendapatkan habuannya sebatang dua setiap kali selepas makan.

6. Setiap kali anda marah atau naik angin dengan si dia, dalam fikirannya lebih cenderung memikirkan: “Oh, dia ini pasti datang bulan.” sedangkan lelaki tidak sedar dirinya dimarahi kerana perangai atau tingkah lakunya sendiri yang menyakitkan hati.

7. Lelaki tidak berapa suka membincangkan isu pertengkaran dengan pasangannya. Jika dia mahu duduk berbincang, ia hanya sebentar dan dengan segera mahu menutup perbincangan. Beberapa hari berikutnya, dia akan buat-buat lupa.

8. Ada tiga perkara yang boleh membuat lelaki tertekan iaitu duit, kuasa dan seks.

9. Jangan buat lawak bodoh mengenai lelaki di hadapan kawan atau keluarganya. Ada lelaki cepat tersinggung dan menganggap ia satu penghinaan besar malah mungkin satu percubaan mensabotaj nama baiknya.

10. Lelaki cuma suka lafazkan ‘I love you’ pada peringkat awal perhubungan. Apabila perhubungan sudah menjadi semakin intim lelaki lupa untuk mengucapkannya semula sehingga wanita yang terpaksa memberi 10,000 jenis isyarat supaya dia tidak lupa dia masih dan perlu mencintai si wanita.

11. Lelaki suka jika pasangannya bergaya cantik, popular dan menarik perhatian waktu berjalan bersama. Tetapi jika ada lelaki lain yang tertarik dengan teman wanitanya, dia akan menyalahkan wanita dulu kerana katanya “Awak yang kuat melayan”.

12. Jangan kritik muzik, kereta, pasukan bola, motosikal, topi keledar atau apa saja yang menjadi kegemaran mereka.

13. Jangan kritik cara mereka berpakaian, menyapu gel rambut atau menyikat rambut.

14. Lelaki tidak suka diberikan tekanan pada fasa awal perhubungan. Jika dia melarikan diri apabila terserempak dengan keluarga atau sahabat handai anda, maafkanlah dia kerana dia sebenarnya masih belum yakin sepenuhnya.

Monday, March 19, 2012

TINTA UTK SAHABAT


Buat sahabat ku...Wah terkejut aku kau muncul...Bagai ku seru..Kau ada...sungguh aku tak percaya...Tersenyum sendirian...Gembira...Mengalir airmata...Gembira...Kau membisu...Aku tanya kenapa...Kau diam...Kau tak biasa...Itu tak penting...Kau sudah coba...Bicara kita singkat
sekali...Harapan ku kau gembira...Kau sahabat kau teman...Kau sering buat ku ketawa...Berbagai cara ingin meceriakan aku...Tersenyum aku sendirian...Usah kau ragu...Tiada yang dapat pisah persahabatan kita...Karerna ia adalah undangan dari yang esa...Dia yang memberi laluan
untok mu...Bertemu aku...Maka usah kau gusar...Usah ada sedih di hati...kau dan aku...Akan terus bersama...Bagai ombak yang tak jemu menyapa pantai....KHAS BUAT SHABAT

Sunday, March 18, 2012

.: RAHSIA WANITA :.


1. Bila seorang wanita mengatakan dia sedang bersedih tetapi dia tidak menitiskan airmata, itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya,lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang(sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki,lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya,dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akan lakukan apa saja.

8. Sekiranya seorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia seorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi, lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni langsung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan. Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya. Tanya dia sendiri!!

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya,kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan 'Hi' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya(hadiah, bunga atau sekadar kad ucapan romantis).Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati.Dengan ini dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya. So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah. ..

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa

Friday, March 16, 2012

kelebihan merokok


Kelebihan-kelebihan merokok
1. Menjadikan perokok seorang yang penyabar
Walaupun batuk-batuk dan tersedak sampai jantung rasa macam mau tercabut, tetapi si perokok tetap akan bersabar dengan keadaannya dan meneruskan aktiviti merokok seperti biasa.

2. Tidak membazir duit
Duit yang dimiliki oleh perokok tidak akan terbazir begitu saja akibat dicuri pencuri kerana banyak daripada duit tersebut dilaburkan ke dalam pelaburan membeli rokok.

3. Mengawal populasi penduduk dunia
Penduduk dunia yang semakin hari semakin pesat bertambah bilangannya dapat dikawal daripada menjadikan bumi terlampau sesak dengan mati awalnya golongan-golongan perokok.

4. Membuatkan bumi kelihatan hijau
Tanaman tembakau yang diperlukan untuk membuat rokok dapat menyuburkan lagi bumi dan membuatkan bumi sentiasa kelihatan hijau.


5. Menjadikan perokok awet muda
Mereka sentiasa akan menjadi muda kerana kebanyakan perokok mati di usia yang muda dan jarang yang hidup sampai ke usia tua.

6. Sikap peramah terbit dalam diri
Perokok sering merokok di kawasan-kawasan awam dan mereka selalu bersikap peramah dengan memberikan asap rokok percuma kepada semua orang walau pun tidak pernah kenal.

7. Jimat kos ubat nyamuk
Asap rokok yang dihembuskan boleh diguna untuk menghalau nyamuk-nyamuk daripada menggigit badan perokok tanpa menggunakan ubat nyamuk.

8. Membantu meningkatkan gaji cleaner
Pakcik-makcik cleaner senang dapat gaji overtime bila sepanjang masa ada saja puntung atau abu rokok yang perlu dibersihkan mereka.


9. Menambah pendapatan para doktor
Setiap hari pesakit yang disebabkan oleh rokok menjadi semakin bertambah dan ini menambahkan bilangan masa bekerja bagi para doktor seterusnya meningkatkan pendapatan mereka.

10. Membawa orang sekeliling merasai penderitaan
Keluarga dan rakan-rakan si perokok dapat merasai penderitaan si perokok melalui asap rokok yang merosakkan kesihatan mereka semua.

11. Tidak perlu menghidu bau-bauan di jamban
Dengan menghisap rokok, perokok tidak akan terhidu bau tahi sebaliknya mereka hanya akan terhidu bau asap rokok dan ini akan memudahkan lagi kerja mereka.

12. Melepaskan stress perokok
Orang yang menghisap rokok tau mereka akan mati awal dan sebab itulah mereka kembali tenang kerana bila mereka sudah mati sudah tentu mereka tidak akan stress lagi.

So perokok-perokok sekalian, teruskan merokok.
Hiduplah dengan pantas, matilah dengan cepat,

Wednesday, March 14, 2012

bilakah lelaki benar2 jatuh cinta


Bila lelaki benar-benar jatuh cinta dan setia pada kekasihnya dengan ikhlas,perubahan sikapnya amat mengejtkan. Hati lelaki yang dianggap keras selama ini, tiba-tiba secara semulajadi menjadi selembut kapas apabila sudah jatuh cinta dengan relanya. Bahkan lelaki yang mabuk cinta sanggup berkorban dan buat apa sahaja untuk kekasihnya.Sekeras manapun hati lelaki ia akan mengalirkan air mata apabila hatinya dilukai. untuk melihat lelaki menangis amatlah payah. Diantara tanda-tanda lelaki yang jatuh cinta dengan hebat ialah:
1. Dia bersungguh-sungguh melakukan sesuatu untuk kekasihnya dengan rela bukan kerana terpaksa.
2. Dia sentiasa ingin menghiburkan kekasihnya dan berubah menjadi orang yang kuat bercakap.
3. Dia banyak menasihati kekasihnya kerana dia amat menyayangi kekasihnya.
4. Dia berusaha mengongkong kebebasan kekasihnya kerana perasaan cemburunya yang meluap-luap.
5. Dia sentiasa takut kehilangan kekasihnya.
6. Dia sentiasa mengawasi pergerakan kekasihnya kerana dia sentiasa berasa curiga.
7. Dia tidak suka ada lelaki lain rapat dengan kekasihnya.
8. Dia mudah merasa cemburu dan sensitif apabila kekasihnya tidak menumpukan sepenuh perhatian kepadanya.
9. Adakalanya dia seperti seorang anak kecil yang meminta perhatian kerana dia mahu kekasihnya melayannya lebih dari orang lain.
10. Dia menjadi orang yang paling rajin dan sanggup membantu kekasihnya melakukan apa saja.
11. Dia pandai merajuk hati kerana ingin dipujuk oleh kekasihnya.
12. Dia akan mengelabah apabila kekasihnya berjauhan daripadanya terlalu lama.
13. Dia sentiasa mempastikan keselamatan kekasihnya.
14. Dia mementingkan kekasihnya daripada dirinya sendiri.
15. Dia kerap bertanya adakah kekasihnya mencintainya kerana dia merasa kasihnya lebih kuat daripada kekasihnya.
16. Dia tidak akan melayan perempuan lain yang tidak ada urusan penting dengannya.
17. Dia cuba meluangkan lebih banyak masa dengan kekasihnya walaupun terpaksa menunggu kekasihnya dengan sabar.
18. Dia membanggakan kekasihnya di depan orang lain.
19. Kalau ditinggalkan oleh kekasihnya, ia akan berasa serik dan tidak percaya dengan cinta perempuan lain namun dia sentiasa mengharap kekasihnya kembali kepadanya.
20. Apabila timbul orang ketiga, dia akan hilang akal dan sanggup berbuat apa saja untuk merebut kembali kekasihnya.
21. Dia menganggap kekasihnya sebagai orang yang paling dipercayainya dan sanggup menyerahkan harta walaupun nyawanya sendiri.
22. Dia tidak akan berlaku curang kepada kekasihnya namun jikalau dia berbuat demikian itu bererti hatinya belum 100 peratus mencintai kekasihnya.
23. Bukan semua lelaki sanggup menitiskan airmata hanya untuk seorang perempuan. HARGAILAH MEREKA
Kepada semua wanita yang bertuah menerima cinta sebegini dari seorang lelaki… Hargailah mereka seadaanya…

Tuesday, March 13, 2012

2 perkara yg perlu kita igt dan 2 perkara yg perlu kita lupakan


‎2 Perkara yang perlu kita ingat :
1- Kebaikan orang kepada kita hendaklah selalu diingat. Orang yang pernah menolong kita dengan nasihat, wang ringgit, tenaga dan sebagainya perlu diingat. Jika boleh, dibalas dengan budi yang setimpal atau lebih. Ini akan menyebabkan kita mudah menjadi orang yang pemaaf kerana merasakan kebaikan orang lain melebihi kesalahannya. Lebih-lebih lagi nikmat Allah kepada kita perlu disyukuri, perlu selalu diingat dan disebut-sebut sebagai tanda kesyukuran dengan lidah dan hati. Firman Allah yang bermaksud "Dan terhadap nikmat Tuhanmu, maka hendaklah kamu menyebut-nyebutnya (sebagai tanda bersyukur)" (Surah ad-Dhuha : 11)
2- Hendaklah sentiasa ingat kesalahan kita kepada orang lain agar terdorong kita untuk meminta maaf. Inilah yang akan membuahkan kasih sayang sesama manusia kerana Allah. Berazamlah untuk tidak mengulangi kesalahan seperti itu lagi. Lebih perlu kita mengingati dosa-dosa dan kederhakaan kita kepada Allah. Ini akan menimbulkan rasa insaf, takut, menyesal yang akhirnya mendorong kita bertaubat kepada Allah. Ingatlah, bahawa dosa yang menyebabkan kita menangis lebih baik dari kebaikan yang menimbulkan rasa takbur
2 Perkara yang perlu kita lupa :
1- Jangan sekali-kali mengungkit jasa dan kebaikan kita kepada orang lain. Hakikatnya kita hanya menjadi wasilah kepada nikmat Allah yang hendak diberikanNya kepada manusia lain. Sikap mengenang dan mengungkit kebaikan diri ini akan membatalkan amal. Jadi, apabila kita membuat kebaikan kepada orang lain, cuba rasakan seolah-olah kita tidak pernah berbuat baik kepadanya. Lebih-lebih lagi, perkara yang perlu kita lupakan adalah segala amal ibadah yang telah kita lakukan kepada Allah. Perbuatan mengingati ibadah yang telah dikerjakan hanya akan mencalar keikhlasan. Sedangkan segala-galanya dilakukan atas hidayah Allah jua. Oleh sebab itu, setelah beramal rasakan seolah-olah kita tidak beramal. Dengan itu kita akan selamat daripada rasa ujub, sum'ah, riyak atau bangga diri
2- Anggaplah seolah-olah tidak ada sesiapa yang bersalah dengan kita. Ini akan membantu kita mengawal rasa marah dan dendam. Kita hanya hamba Allah, bukan tuan lebih-lebih lagi Tuhan dalam kehidupan ini. Jadi, apabila hamba Allah yang lain melakukan kesalahan kepada kita anggaplah kita layak untuk disakiti kerana kita hanya hamba Allah. Lebih-lebih lagi yang perlu kita lupakan adalah segala kesusahan, ujian, musibah atau malapetaka yang Allah timpakan. Sedarlah bahawa, kesakitan, kematian, kerugian, kemalangan, kegagalan dan malapetaka alam seperti gempa bumi, banjir, kemarau, ribut taufan, tsunami, wabak penyakit, kemelesetan ekonomi dan sebagainya itu hanya mehnah daripada Allah untuk memujuk manusia kembali kepadaNya

Wednesday, March 7, 2012

TAHUKAH ANDA MAKSUD 5 JARI SECARA MENDALAM???


Tahukah Anda...?

1. Cuba tengok jari anda. Genggam kuat2 & angkat ke atas sambil laung.."Allahu Akbar". Itulah Rukun Islam yang mesti dijunjung.

2. Straight kan jari ke depan dlm keadaan terbuka & Renung dalam-dalam. Itulah kewajipan solat lima waktu jangan kita abaikan.

3. Put your hand on the table, perhatikan. Start dr jari kelinking yg kecil & kerdil, mcm manusia & apa benda pun akan start dr kecil then membesar & terus membesar. Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya. Whatever we do semua start dari kecil. Kegagalan mendidik pd usia muda akan beri impact/kesan yg besar pd masa depan.

4. Then tgk jari kedua, jari manis. Mcm tu jugak la dgn usia remaja..semuanya sweet.. manis mcm jari manis. Ms remaja kita selalu di duga dgn cabaran & dugaan. Hanyan iman & takwa akan tunjukkan jalan kebenaran.

5. Jari ketiga jari yang paling tinggi, jari hantu ibarat alam dewasa kita. At 30's kita dah punya status & ekonomi & career yg stabil but kita kena careful sebab masa ni la banyak "hantu-hantu pengacau" yang datang menggoda. Hantu dengki, hantu ego, hantu tamak, hantu jealous dan macam2 hantu lagi. Kalau gagal kawal emosi khuatir kita masuk ke perangkap nafsu dan syaitan. So kita kena la lipat gandakan ibadat.

6. Jari telunjuk - Jari ni lah yg mengungkap satu dan Esanya Allah SWT ketika solat. Genggam kesemua jari kecuali telunjuk see how Gagahnya telunjuk sebagai penunjuk arah, jadi contoh & tauladan pada jari2 sblm ni. Mcm tu jugak dgn kita perlu jadi role model to the new generation.. jadi pembimbing yg kaya dgn idea bernas & a great mind.

7. Lastly renung la ibu jari.. besar/gemuk & pendek compare to the others but it shows kematangan & kehebatan yg membanggakan. Kalau ada ibu jari semua urusan lancar tapi bayangkan kalau takde ibu jari... nak gengam/pegang something cukup susah.. nak pegang sudu pun susah. To young generation, nak buat apa2 rujuk la kat org tua/berpengalaman. Kalau kita patuh pd petunjuk mereka, then boleh la kita say "good" or "yes" sambil thumbs up itulah rahsia kejayaan kita